Nieuws // Maikel van Beek en Jan van Beek testen Legend Car op Circuitpark Zandvoort // van Beek Racing

[10 september 2009] // Maikel van Beek en Jan van Beek testen Legend Car op Circuitpark Zandvoor

Na het tonen van interesse voor de Legend Car Cup in Nederland mochten Maikel en Jan van Beek een Legend Car de sporen geven tijdens een van nationale testdagen in November op Circuitpark Zandvoort.

Op een donderdagmiddag om 14.30 was het zover, vandaag zouden we een aantal ronden rijden in een Legend Car op Zandvoort om te ervaren hoe het is met deze wagens te racen. Dit omdat er vanuit onze kant serieuze interesse was om deel ten nemen aan de Legend Car Cup in 2010. Een mooie een redelijk betaalbare klasse met behoorlijk snelle racewagens.

De Legend Cars zien eruit als mini Amerikaanse auto’s. Ze wegen ongeveer 500 kilo en beschikken over een 1200cc Yamaha motorblok dat 150 pk levert waardoor deze racewagens een snelheid halen van circa 210 km/u. Kortom een hele leuke klasse om in te rijden.

Na het arriveren van de Nederlandse importeur van de Legend Cars kon het feest beginnen. Eerst werden de wagens ingereden door de importeur en zijn dochter (beide coureurs). Na het opwarmen van de wagens mocht Maikel van Beek instappen om te beginnen aan zijn stint in de Legend Car. Het instappen was even wennen aangezien het vrij krap is en je jezelf echt in het stoeltje moet proppen. Eenmaal gepositioneerd was het tijd om vastgesnoerd te worden waarna je zelfs het verstellen van de spiegels onmogelijk bleek. Na een korte instructie was het tijd om de motor te starten en de pitstraat te verlaten.

Eenmaal uit de pit kon het gas worden ingetrapt wat resulteerde in een gigantische versnelling richting de tarzan bocht. Het uitkomen van de bocht verliep vrij soepel en het was tijd om flink door te trappen. Het schakelen was nog even wennen aangezien dit niet helemaal werkt zoals in een straatauto. Koppelen hoeft niet, mag wel. Het schakelen zelf vergt ook wat oefening aangezien je flink wat kracht moet zetten om hem in de gewenste versnelling te krijgen.

Tijdens het rijden voel je de auto driften bij het accelereren en tijdens het uitkomen van de bochten. Heel leuk als je het een beetje weet op te vangen. De snelheid op het rechte stuk mag er ook zeker zijn. Duidelijk is dat het serieuze racewagens zijn en ideaal voor coureurs die vanuit de karting willen overstappen naar de autosport. Het heeft namelijk wel iets weg van karting.

Wat ook opvalt is dat de wagens flink wat herrie produceren. Dit heeft als gevolg dat er na de sessie van Maikel geluidsdempers moeten worden aangebracht op de auto’s en er minder geaccelereerd mag worden omdat er ander boetes kunnen volgen.

Na Maikel is Jan van Beek aan de beurt voor zij sessie in de Legend. Jan geeft de Legend ook meteen de sporen bij het uitrijden van de pitstraat. Ook Jan is onder de indruk van de snelheid maar ook bestuurbaarheid van de legend. “Hij is er goed op te vangen” aldus Jan van Beek. Een erg leuke auto om in te rijden en totaal niet vergelijken met een straatauto. De legend heeft zoveel meer grip dan een straatauto. Echt een hele gave ervaring.

Na onze sessie zijn we beide erg enthousiast over de legend en we zouden graag eens een race rijden in deze mooie racewagens.

(Bron: PR)