Nieuws // Maikel scoort 5e plaats bij voorbereiding WK karten in Essen // van Beek Racing

 

[24 maart 2012] // Maikel scoort 5e plaats bij voorbereiding WK karten in Essen

Afgelopen zaterdag heb ik deelgenomen aan een 3uurs solo race bij Daytona karting in Essen. Het bleek een populaire race te zijn gezien de vele inschrijvingen (26 deelnemers). Er waren zelfs rijders uit Oostenrijk gekomen om aan deze race deel te nemen. Ook Ruben Bouten, een andere Nederlandse rijder (die het de afgelopen jaren met een tweede en derde plek op het WK erg goed doet) was aanwezig om deel te nemen.

Wat me opviel was dat alles zeer strak en professioneel georganiseerd was. De rijdersbriefing, kwalificatie en race startte als gepland. Er waren verschillende gewichtsklassen voor de race (75kg, 85kg en 100kg) waarvoor men zich kon inschrijven. Ik schreef me in voor de 75kg klasse. Mocht je als rijder niet aan het gewicht komen dan kon je gebruik maken van de gewichten die de kartbaan ter beschikking stelde. De karts beschikten over speciale opmaat gemaakte bakken waar de gewichten in konden worden opgeborgen. Tijdens de race zouden er 3 stops gemaakt worden, twee van 60 seconden en één van 180 seconden.

De dag begon met een vrije training/kwalificatie van 30 minuten. Dit was mijn eerste kennismaking met de baan in Essen. Eerste indruk, een leuke maar technische baan. Dit was meteen terug te zien in de rondetijd en mijn positie op de startgrid. Ik had de 22e starttijd neergezet (van de 26 deelnemers). Stiekem had ik gehoopt verder naar voren te staan maar het mocht niet zo zijn, er was dus werk aan de winkel dat was duidelijk!

De start van de race ging erg goed. Ik kon zowaar een van de rijders voor me inhalen binnen enkele ronden, dat was een mooi opsteker en een teken dat het lekker ging. Na een tijdje werd duidelijk dat mijn tempo niet zo geweldig was als ik dacht. De rijders om me heen gingen sneller en sneller terwijl ik bleek steken op de tijden die ik vanaf het begin reed. De grootste problemen had ik bij het uitkomen van langzame bochten en het insturen van snelle bochten daar mijn kart steeds meer begon te glijden. Iets waar de overige rijders schijnbaar geen last van leken te hebben, zij stuurde de bochten strak in en gingen door de bocht alsof ze op rails reden. Langzaam maar zeker kwam de rijder die ik had ingehaald dichterbij en uiteindelijk liet ik hem passeren. Blokken leek mij niet verstandig, de race was immers nog lang.

Na de eerste wissel ging op vol goede moed weer op pad voor het volgende deel van race. De kartwissel leek niet veel effect te hebben op mijn rondetijden als ging het iets sneller dan daarvoor. Ik reed nu rondetijden in de 1.28ers in plaats van in de 1.29. Een kleine verbetering dus. Vanwege de kartwissel reed ik nu in niemandsland waardoor ik me mooi kon focussen op het onder de knie krijgen van de baan.

Na de tweede wissel kreeg ik een kart die erg goed aanvoelde. Dit resulteerde dan ook vrij snel in goede rondetijden. Ik reed binnen korte tijd rondjes van 1.27, een hele verbetering ten opzichte van tijden die ik eerder in de race reed. In deze stint kon ik zelfs nummers 1 en 2 nog een ronde of 10 volgen wat een goed teken was voor wat betreft de snelheid. Wat wel duidelijk werd is dat het steeds zwaarder begon te worden voor mijn nek, rug en handen. Vooral de snelle bochten voelde ik mijn nek. Het feit dat ik tijdens de eerste twee stops niet had gedronken begon ook zijn tol te eisen. Ik merkte dat ik hoofdpijn begon te rijden en besefte me dat ik waarschijnlijk te weinig had gedronken. Tip voor volgende keer, neem een rietje mee.

Na de laatste wissel was het zaak om vol te houden en de race uit te rijden. Dit bleek geen gemakkelijke opgave. De laatste gleed weer erg waardoor ik veel met mij gewicht moest werken en dat kost natuurlijk extra energie. Gelukkig zag ik op een gegeven moment de “pace kart” op de baan verschijnen wat betekende dat de race bijna ten einde was. Na twee ronden achter de “pace kart” te hebben gereden mochten we de kart op start/finish stilzetten en was de race ten einde.

Ik ben uiteindelijk op een 22e plaats gefinisht, 5e in de klasse 75kg. Ruben, de andere Nederlander is geëindigd op de 8e plaats algemeen en de vierde plaats in de klasse 85kg..

Achteraf bleek dat het startveld ditmaal behoorlijk sterk was met rijders die in top mee doen bij het WK Indoor Karting.

Maikel van Beek


(Bron: PR)